Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza Živých abeced z hlediska zastoupení rozvoje fonematického uvědomování
Al Haboubi, Lucie
Práce představuje psycholingvistický přístup ke gramotnosti a klíčové postavení fonematického uvědomování jako schopnosti předcházející čtení. Na základě RVP PV a analýzy didaktických materiálů pro počáteční týdny základního vzdělání (Živých abeced) docházíme k následujícímu zjištění: v obou oblastech vzdělávání se rozvoj této schopnosti buďto neobjevuje vůbec nebo jen velmi nesystematicky - bez ohledu na psycholingvistické charakteristiky slovního materiálu a strukturu vývoje fonematického uvědomování. Uvádíme možnosti dalšího výzkumu. Klíčová slova: fonematické uvědomování; pregramotnostní dovednosti; psycholingvistický přístup ke gramotnosti; počáteční čtení; analyticko-syntetická metoda; jazykové přípravné období; Živá abeceda
Diagnostika čteného textu ve 2. ročníku ZŠ v návaznosti na metody prvopočátečního čtení
SCHÖNBAUEROVÁ, Lucie
Diplomová práce s názvem Diagnostika čteného textu ve 2. ročníku ZŠ v návaznosti na metody prvopočátečního čtení se zabývá čtenářskou úrovní žáků, jejichž výuka čtení probíhala rozdílnými metodami čtení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o dovednostech ve čtení, etapách rozvoje čtení, práci se zaostávajícími čtenáři a diagnostice čtenářského výkonu. Výzkumná část je zaměřena na diagnostiku čtenářských výkonů u žáků vyučovaných metodou analyticko-syntetickou, metodou genetickou a metodou Sfumato. Cílem práce je porovnání těchto metod ve čtení.
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ
Zelinková, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ Diplomová práce se zabývá metodami výuky počátečního čtení. Představuje náhled na historický vývoj metodik v českých školách i na jejich současné pojetí. Práce se skládá ze dvou stěžejních částí. V první části jsou shrnuty poznatky získané na základě analýzy odborné literatury, která se zabývá zkoumanou problematikou. Druhá část je praktická, v níž popisujeme a vyhodnocujeme výzkumné šetření. Teoretická část je zaměřena na předčtenářské období a vliv předškolní výchovy na čtení. Podává informace o vývoji dílčích funkcí, vysvětluje význam rozvoje dovedností potřebných pro zvládnutí správné techniky čtení a seznamuje s faktory ovlivňujícími připravenost dítěte na vstup do školy. Součástí je kapitola zabývající se čtenářskou gramotností dětí a rolí učitele v procesu čtení. Opomenuty nejsou ani inspirativní alternativní metody. Praktická část je zaměřena na komparaci tří aktuálně nejpoužívanějších metod počátečního čtení. Práce si klade za cíl zhodnotit na základě vlastního průzkumu celkovou efektivitu metod ve vztahu k úrovni čtenářské gramotnosti žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
Fonologické schopnosti dětí v předškolním věku
Kukolová, Alice ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce je speciálně pedagogického zaměření a zabývá se fonologickými schopnostmi dětí v předškolním věku. Práce je strukturována na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části práce se čtenář seznamuje s charakteristikou dítěte v předškolním věku, na jakých principech funguje školní vzdělávací systém v České republice vycházející z platné legislativy, jak posuzujeme školní zralost a připravenost dítěte a dále nastiňuje oblasti diagnostiky dítěte předškolního věku. Rovněž práce představuje různá rozdělení ontogeneze řeči, jazyka a komunikace a charakterizuje jednotlivé jazykové roviny. Práce také popisuje vývoj fonologických schopností a fonologické schopnosti uvádí v souvislost s počáteční čtenářskou gramotností. Samostatná podkapitola je věnována možným diagnostickým nástrojům pro diagnostiku fonologických schopností a další podkapitola čtenáře podrobně seznamuje s Baterií testů fonologických schopností od Gabriely Seidlové Málkové a Markéty Caravolas, která byla použita v empirické části práce. V empirické části se práce zabývá analýzou fonologických schopností dětí v předškolním věku. Ve dvou třídách dvou mateřských škol bylo provedeno kvalitativně orientované výzkumné šetření, zvolena byla metoda pozorování, analýza výsledků činnosti a analýza anamnestických...
Analyticko-syntetická metoda nácviku čtení a výskyt dyslexie u žáků základních škol
Hybnerová, Iva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce je tvořena poznatky získanými z vybrané odborné literatury zabývající se především tématem specifických poruch učení a zejména problematikou dyslexie. Dále je v ní podrobněji popsána analyticko-syntetická metoda nácviku počátečního čtení, která stále patří mezi jednu z nejpoužívanějších metod nácviku počátečního čtení v České republice. Praktickou část bakalářské práce pak tvoří výzkum, který byl realizován metodou dotazníkového šetření. Jeho účelem bylo zjistit, jaké počty žáků s určitými stupni dyslexie jako specifické poruchy učení, jsou v prvních až čtvrtých ročnících na základních školách, na nichž je vyučováno čtení právě analyticko-syntetickou metodou. Z výsledků výzkumu vyplývá, že ve výzkumném vzorku škol, kde je čtení vyučováno analyticko-syntetickou metodou, se vyskytuje v prvních čtyřech ročnících 6,4% žáků s různými stupni dyslexie. Analyticko-syntetická metoda pak ve srovnání s dalšími dvěma nejpoužívanějšími metodami nácviku prvopočátečního čtení vychází jako druhá nejlepší. KLÍČOVÁ SLOVA analyticko - syntetická metoda, prvopočáteční čtení, specifické poruchy učení, dyslexie
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ
Zelinková, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Komparace metod nácviku počátečního čtení u žáků na začátku 2. třídy ZŠ Diplomová práce se zabývá metodami výuky počátečního čtení. Představuje náhled na historický vývoj metodik v českých školách i na jejich současné pojetí. Práce se skládá ze dvou stěžejních částí. V první části jsou shrnuty poznatky získané na základě analýzy odborné literatury, která se zabývá zkoumanou problematikou. Druhá část je praktická, v níž popisujeme a vyhodnocujeme výzkumné šetření. Teoretická část je zaměřena na předčtenářské období a vliv předškolní výchovy na čtení. Podává informace o vývoji dílčích funkcí, vysvětluje význam rozvoje dovedností potřebných pro zvládnutí správné techniky čtení a seznamuje s faktory ovlivňujícími připravenost dítěte na vstup do školy. Součástí je kapitola zabývající se čtenářskou gramotností dětí a rolí učitele v procesu čtení. Opomenuty nejsou ani inspirativní alternativní metody. Praktická část je zaměřena na komparaci tří aktuálně nejpoužívanějších metod počátečního čtení. Práce si klade za cíl zhodnotit na základě vlastního průzkumu celkovou efektivitu metod ve vztahu k úrovni čtenářské gramotnosti žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.